Wednesday 22 June 2011

Gendang Pahang

Seni Warisan Melayu. Untuk penulisan sekali ini, saya memilih dan mencuba untuk menulis berkenaan objek di sebelah iaitu mengenai Gendang Pahang. Ia terdiri daripada Gendang Ibu, Gendang Anak dan Gong yang dimainkan apabila bermula persembahan Silat. Persediaan bagi menyiapkan tugasan akhir semester kali ini, sedikit sebanyak memperkenalkan saya secara lebih dekat akan kesenian dan kebudayaan negeri. Menarik juga apabila sesekali kita menerjah ke bidang pengkhususan lain sebagaimana turut disarankan oleh pensyarah saya dan antaranya memasyurkan kembali warisan bangsa yang semakin jauh dengan generasi kini.

(Sumber gambar: http://tarisilatpusaka.wordpress.com/gendang-silat/)

2 comments:

  1. Siti yang manis
    tahniah. saya suka cerpen yang dihasilkan. saya maklumkan, ia saya perpanjangkan kepada editor... mohon dapatkan emel Siti.

    ReplyDelete
  2. Dr. Mawar,
    Mohon maaf saya lambat balas mesej Dr.:D Terima kasih di atas perhatian Dr.:> dan ini email saya, nurdihatiku@yahoo.com.
    Selamat Mengajar Dr. Mawar:)

    ReplyDelete